Turniej ortograficzno-sprawnościowy "Gżegżółki przewrót w przód"
 składa się z konkurencji sprawnościowych i zadań ortograficznych. Odbywa się w sali gimnastycznej. Udział biorą uczniowie klas piątych. Dziesięcioosobowe drużyny poszczególnych klas V (40 uczniów) wykonują ćwiczenia sprawnościowe i ortograficzne. Pozostali uczniowie aktywnie kibicują, przynoszą transparenty, hasła, slogany reklamowe związane tematycznie z ortografią.

W jury zasiadają: dyrektor szkoły, wychowawcy klas, polonista, nauczyciel w-f,

4 asystenci (przynoszący odpowiedzi grup)

Gżegżółki składają się z siedmiu zadań.

 

Zadanie I (Wyścigi na deskorolkach)

Drużyny stoją gęsiego. Na dany sygnał pierwsze dziecko z każdego rzędu staje jedną nogą na deskorolce, a drugą nogą odpycha się od podłogi. w ten sposób musi dojechać do stolika ustawionego na końcu sali gimnastycznej. Na każdym stoliku leży 10 kart z obrazkami. Uczeń wybiera jedną z nich, obraca, rozpoznaje rysunek i podpisuje go. Po prawidłowym podpisaniu rysunku wraca również na deskorolce i przekazuje ją następnemu zawodnikowi ze swojego rzędu. Punkty otrzymuje drużyna, która pierwsza zakończyła konkurencję i nie popełniła błędów w podpisie.

Należało podpisać następujące rysunki:

  1. łóżko, 2. jaskółka, 3. pszczoła, 4. kłódka, 5. nietoperz, 6. herb, 7. żołnierz, 8.strażak, 9. wiewiórka, 10. helikopter

Do przeprowadzenia tej konkurencji należy przygotować:

4 deskorolki, 4 stoliki, 4 krzesła, 4 pisaki, 4 kartki papieru, 4 zestawy po 10 rysunków.

 

Zadanie II (krzyżówka + sztafeta)

Dzieci stoją gęsiego w rzędach. Na dany sygnał pierwsi zawodnicy skacząc obunóż docierają do ławeczek. Na każdej z ławeczek leży kocyk. Dziecko kładzie się brzuchem na kocyku i podciągając się na rękach przesuwa wzdłuż ławeczki. Następnie podbiega do stolika. Tam wypełnia jedno z haseł krzyżówki (to, które potrafi), po czym wraca do swojego rzędu. Krzyżówka ma 10 haseł. Wygrywa ta grupa, która pierwsza zakończy bieg i nie popełni błędu w krzyżówce.

Hasła krzyżówki

  1. Drzewo o jadalnych owocach w twardej skorupce.
  2. Drzewo o owocach kulistych, czerwonych.
  3. Sto groszy to ... .
  4. Podziemna część rośliny.
  5. Paluszek i ........ to szkolna wymówka.
  6. Inaczej warzywa.
  7. Najwyższa nota w szkolnej skali ocen.
  8. Imię Piłsudskiego.
  9. Przeprowadza operacje ze skalpelem w ręku.
  10. Sygnał trąbką z Wieży Mariackiej.

 

Zadanie III ( sztafeta + uzupełnianie brakujących liter)

Sztafeta: bieg na "czworaka" + przejście pod ławeczką + przeskok przez kozła + zadanie ortograficzne.

Na każdej ławeczce leży 10 pasków papieru. Są na nich zestawy wyrazów z brakującymi literami. Uczeń wybiera jeden pasek, odwraca i uzupełnia brakujące litery.

Zestawy do uzupełnienia:

  1. duży chrząszcz, 2. rzemieślniczy wyrób, 3. dojrzała pszenica, 4. kurza grzęda, 5. Morze Śródziemne, 6.uczciwy wspólnik, 7. spośród chmur, 8. pancerz chitynowy, 9. porzeczkowy kompot, 10. rozłożysta wierzba.

Należy przygotować : ławeczki, kozły, ławki, krzesełka, pisaki, zestawy wyrazów do uzupełniania.

 

Zadanie IV (pokaż i zapisz słowo)

Każda grupa wybiera 1 osobę. Będą one za pomocą gestów pokazywać słowo, które pozostała część grupy musi odgadnąć i zapisać na kartce. Aby ułatwić dzieciom zgadywanie, należy podać do jakiej kategorii należy dane słowo. Wygrywa ta grupa, która szybciej odgadnie hasło i zapisze je bez błędu.

Potrzebne: 4 pisaki, 4 kartki papieru, stoper, 4 zestawy wyrazów do odgadnięcia. Dzieci odgadują wyrazy siedząc na materacach gimnastycznych.

Słowa do pokazania:

kategoria: A B C D

1. narzędzie: nóż śrubokręt nożyczki żelazko

2. zwierzę: wąż nosorożec żyrafa żuraw

3. sprzęt gosp. dom.: odkurzacz lodówka kuchenka sokowirówka

4.część ciała: mózg brzuch udo ucho

5. przybory szkolne: gumka ołówek pióro piórnik

6. zwierzę: żaba chomik struś kózka

7. mebel: stół krzesło biurko łóżko

8. odzież: bluzka spódnica buty dżinsy

 

Zadanie V (tor przeszkód)

Kozłowanie piłki (10 metrów), rzut piłką do obręczy leżącej na podłodze (aż do trafienia),

bieg do materaca, przewrót w przód, bieg do stolika. Przy każdym stoliku siedzi asystent, który przybiegającemy zawodnikowi dyktuje po jednym wyrazie. Jeśli słowo zostało zapisane poprawnie, uczeń biegiem wraca do kolegów z zespołu. Na trasę wyrusza kolejny zawodnik. Zwycięża ta drużyna, która pierwsza pokona tor przeszkód w całości.

 Potrzebne: 4 piłki do kosza, 4 obręcze, materace, stoliki, krzesła, 4 zestawy wyrazów.

Wyrazy do podyktowania:

  1. tchórz, żółty, kukułka, córuchna, wujek, żubr, wehikuł, honor, humor, druh.
  1. różowy, lektura, hamulec, wahadło, herbata, bukszpan, pejzaż, jastrząb, stożek, obrażać się.
  1. zamrożone, różnica, strzecha, juhas, reportaż, hormony, półka, myszołów, jarzyny, kątomierz.
  1. samorząd, mnożenie, jeżyny, wehikuł, trójkąt, wierzba, rzepka, źródło, obejrzeć, krzyżówka.

 

Zadanie VI ( dyktando ze ściągawką)

Ściągawka: 5 osób z każdej drużyny rzuca piłkę do kosza. Ilość trafień wyznacza liczbę możliwości skorzystania ze słownika ortograficznego w czasie pisania dyktanda (druga część konkurencji).

Wygrywa zespół, który popełni najmniej błędów. Tekst uzupełniają po dwie osoby z każdej drużyny.

List Walerka Chrabąszcza

Mój Profeso... e!

Fatalnie dla mnie kończy się okres: Pięć dw.....j z polskiego. Dwie z wypracowań,

a t....y z dyktanda. Wprost boli głowa. Na nic starania. R....bel i wr....bel ciągle czy...ają na moją zg....bę.

Ż...k, ż...łw, p...łk, p...łka, cz....łno i czuły - te mi doprawdy ...ycie zatr...ły.

Ot, tak na co dzień ...ecz niby łatwa: Wiem, gdy ktoś pyta, lecz wszystko gmatwam podczas klasówek. Podobne sł...wka: ...ądać, ...ądzić, sk..wka, zas...wka, je... oraz Je...y, pom...r i m....rek o gęsią mnie przyprawiają sk...rę.

Błagam o pomoc. Mój Profesorze, Panu wiadomo, jakich k...racja wymaga lekarstw.

Niech Pan pomo...e!

Z ufnością czekam Walerek Chrabąszcz.

Potrzebne: piłka do koszykówki, 4 słowniki ortograficzne, 4 odbitki z tekstem dyktanda.

 

 Zadanie VII ( wpisywanie wyrazów z ż)

Wybrane osoby z każdej grupy skaczą na skakance tak długo, jak długo starczy im sił. W tym czasie dwie osoby z każdej grupy wypisują na papierze jak największą ilość wyrazów z "ż". Wygrywa ten zespół, który wypisze poprawnie najwięcej wyrazów.

Potrzebne; 4 skakanki, 4 duże kartki papieru, 4 pisaki.

 Wszyscy zawodnicy zwycięskiej drużyny otrzymują 5 z języka polskiego i w-f. Poza tym każdy uczeń startujący w zabawie otrzyma pamiątkowy dyplom.